אכילה רגשית לעומת אכילה משחררת

עשרת העקרונות לשינוי הגישה

כיום יש שני מיתוסים בתחום של משקל תקין: המיתוס הראשון הוא שהפתרון עבור אנשים עם "עודף משקל" הוא – להוריד במשקל. זה בוודאי כל כך ברור לכם שזה מרגיש "אמת" ולא "מיתוס". המיתוס השני הוא שאת היעד הזה משיגים באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. גם כאן בוודאי זה נשמע כל כך ברור ומוכר לכולם. אז למה אני מכנה אותם "מיתוסים"?

יגאל רווה, ראש תחום אכילה רגשית במרכז לרפואת הרמב"ם

אישה אוכלת פופקורן ושתה משקה קל

שני המיתוסים הללו עדיין קיימים למרות שכל התוצאות מראות שהם לא נכונים.
מספיק להסתכל על נתון אחד – 96% מכל הדיאטות ברחבי העולם הסתיימו בכישלון מר.
המיתוסים הללו כל כך חזקים, שלמרות הכישלונות אנשים לא מחפשים את הפתרון הנכון
אלא רק מחליפים את שיטת הדיאטה ומצפים לתוצאות חדשות,
אבל מה שקורה הוא שהם נכנסים לאותו "לופ" מחדש בדרך לעוד כישלון.
ההשלכות הן לא רק בעליה חוזרת במשקל, אלא גם עליה בסטרס, בתחושת האשמה,
פגיעה בדימוי העצמי בגלל כישלונות חוזרים, פגיעה במדדי הבריאות והתפתחות של הפרעות אכילה.

מדוע זה קורה?
מרגע שהגדרנו את המשקל כבעיה, כל הפתרונות יהיו לא נכונים.
מכיוון שהמשקל הוא לא שורש הבעיה אלא התוצאה של הבעיה.

שורש הבעיה טמון לא בצלחת (דיאטה) ולא בגוף (משקל), אלא בעולם הרגשי – יש בתוכנו קול קטן,
נכנה אותו "הקול הרעב", שמטריד אותנו, מפתה אותנו, ומעניק לנו הצדקות שונות להושיט יד ולאכול בכל הזדמנות.
כשמשעמם, כשרגוע, כששמח, כשיש חברים וכשחשים לבד.
הקול הזה הוא שאומר לנו שלהתמיד בשינוי זה קשה מדי, מטיל ספק בתוכנו וגורם לדחיינות.
לעיתים הקול לוחש שאתם עייפים מכדי להתנגד לפיתוי, לפעמים הוא אומר שממילא הכל ייגמר
באותה נקודה כמו שאר הדיאטות שעשיתם ולפעמים אחרי ביס אחד מעוגה הקול ילחש לכם
"אם כבר אז כבר" והביס ייגמר בבולמוס.

אתם חייבים להיות הבעלים של קול אחר שישמור אותכם בתנועה קדימה יום אחר יום,
עד שתראו שינויים והתקדמות בגוף משוחרר, תנועה, אנרגיה, ובהערכה העצמית שלכם.

אני אעזור לכם להכיר באופן אינטימי את הקול המחבל הזה, ולגרום לכם להפסיק להאמין
שזה אתם שעושים את החבלה העצמית הזו לעצמכם. כי זה לא אתם.
כי ברגע שאתם יכולים לזהות את הקול הזה, אתם תדעו איך לשלוט בו ולהמשיך לעשות
את מה שאתם רוצים לעשות, ביחד עם הקול שמנסה למנוע בעדכם.

ככל שתכירו יותר את הקול, כך תרגישו יותר את החופש משליטתו.
וכך, ככל שתרגישו חופשיים יותר מהדחף של הקול הרעב, כך תעשו בחירות אכילה נכונות יותר,
מה שיגדיל עוד יותר את תחושת החופש והשקט הפנימי, וכך למעשה תיכנסו למסלול חדש של הרגלים.
מה שמכונה – אורח חיים חדש.

אכילה רגשית מול אכילה משוחררת

טבלה המתארת אכילה רגשית

אלו חלק מההבדלים בין אדם ששבוי באכילה רגשית, לבין אדם משוחרר (מהשבי הזה).
בכל מה שתבחרו, כדאי שתיתנו דעתכם למסקנת המאמר –
תפריט דיאטה + כוח רצון + פעילות גופנית – לא מספיקים כדי להתמיד באורח חיים בריא ומשקל תקין.

איך מגיעים למצב המשוחרר?
זה לא לחיצה על כפתור. זה תהליך שיש לעבור. הוא דורש למידה וכלים שלוקחים זמן, אבל בסופו, מחכים לכם חיים אחרים.

אהבתם את המאמר?

שתפו אותי
גרסה להדפסה

מתנה שכולה

בריאות

המדריך הדיגיטלי "72 הכללים לתזונה מיטבית" מאת ד"ר גיל יוסף שחר (M.D) ישלח תוך דקות ישירות לתיבת המייל שלכם 

מאמרים מומלצים

מייל עם קישור להורדת החוברת נשלח אליכם כעת.

קריאה מהנה!

מי לא אוהב לקבל מתנות?

כבר ביקרתם בחנות שלנו?

12/03/23 21:00

היום הפתוח! היום הפתוח! היום הפתוח!

בלימודי רפואה תזונתית עם ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)