כורכום שלם או טחון? מה עדיף? + 8 שימושים בייתים לכורכום!

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)

הנה מספר בעיות פוטנציאליות שעלולות להיות באבקה שנרכשת במצבה הטחון:

  1. אתם אף פעם לא יודעים מתי בדיוק טחנו אותה. מי יודע? אולי האבקה שרכשתם נטחנה לפני שנה או שנתיים או אולי אפילו יותר.
  2. אנחנו אף פעם לא יודעים כמה זמן אבקת הכורכום עמדה במחסני המגדל, במחסני היבואן, במחסנים של המשווק או על המדף בחנות.
  3. אנחנו לא באמת יודעים האם אבקת הכורכום שרכשנו מכילה באמת 100% כורכום, או שאולי הוסיפו לה חומרים אחרים.
  4. כל הנ"ל הם רק פוטנציאל לבעיות ויתכן שאין כלל בעיות ושגם אבקת תבלין הכורכום הינה איכותית מאוד.
    הסיבה העיקרית להעדפת שורש כורכום שלם הינה העובדה שכאשר טוחנים את הכורכום, שטח הפנים שלו גדל באלפי אחוזים לעומת מצבו כשורש שלם.
    כשורש שלם הוא גם מוגן על ידי הקליפה.
    שטח הפנים הגדול חושף אותו לחמצן ובסבירות גבוהה חלק מנוגדי החימצון שלו "מתבזבזים" על החמצן (כמו שחלק מנוגדי החימצון של התפוח הולכים לאיבוד לאחר שפותחים אותו וחושפים אותו לאוויר).
    לא ראיתי מחקר שבדק זאת אבל בסבירות גבוהה, כאשר נצרוך כורכום שטחנו בעצמנו ממש לפני הבישול, נקבל כורכום עם כמות נוגדי חימצון גדולה יותר.

מסיבות אלו, כדאי מאוד להשתמש בשורש כורכום טרי.
רצוי כמובן שיהיה מגידול אורגני.
לא בכל תבלין יש לנו אפשרות לרכוש את הצמח המקורי ולטחון בבית.
אבל כשיש את האפשרות הזו, חבל לפספס אותה!

אני חושב שלא צריך לפרט למה כדאי לצרוך את השורש הזה, המכונה גם שורש הזהב.
כמות המחקרים שמצאו תועלות לצריכה קבועה של כורכום עומדת על אלפים רבים.
יש בו מגוון חומרים פעילים שהמוכר והעיקרי שבינהם הוא הכורכומין.
אבל הוא ממש לא היחיד. יש בכורכום עוד מאות רבות של חומרים פעילים שונים, בעלי תכונות בריאותיות עוצמתיות.

הכורכום נמצא במחקרים כבעל תכונות נוגדות דלקת, נוגד סרטן, מוריד רמות "כולסטרול רע" (LDL) וטריגליצרידים, מסייע לאיזון לחץ דם, תורם לאיזון מערכת החיסון, מפחית תסמיני דיכאון, משפר את גמישות כלי הדם ועוד ועוד.

בקיצור, שווה לצרוך כורכום!
וכמובן כאשר אתם צורכים אותו טרי, אתם מבטיחים לעצמכם את הכמות המקסימלית של נוגדי חמצון, חומרים נוגדי דלקת, נוגדי סרטן וכו'.

השימוש הקלאסי לשורש כורכום טרי הוא פשוט להמיר אותו באבקת הכורכום הטחון שהייתם רוכשים עד היום ומשתמשים בה כתבלין.
פשוט מגרדים את שורש הכורכום עם פומפיה ממש בזמן הבישול אל התבשיל או המרק.
ניתן גם לטחון אותו (לאחר קילוף) במטחנת תבלינים (מטחנת פולי קפה) על מנת לקבל מרקם אבקתי יותר, שממש דומה לאבקה שאתם רוכשים בחנות התבלינים.

אבל מעבר לשימוש הקלאסי הזה, כתבלין לתבשילים ומרקים, הכנו לכם רשימה של מספר שימושים נוספים לשורש כורכום טרי:

  1. תרופת סבתא לצינון חורף, לשיעול טורדני ולחיזוק המערכת החיסונית:
    לכוס ריקה הכניסו שורש כורכום טרי מגורד (בערך כפית), חצי לימון טרי סחוט, כפית דבש טהור שלא עבר חימום, מעט שורש ג'ינג'ר מגורד וערבבו הכל יחד.
    לשתות לאט, אפשר עם כפית. גם הילדים (בזכות הדבש) מסכימים לשתות את זה.
    אין מחקר מדעי על תרופת הסבתא הזאת, אבל כל המרכיבים שלה הם בריאים מאוד, כך שרק טוב יכול לצאת מהמרקחת הזו.
    ובכלל, זה הרי ידוע, שסבתות (כמעט) לא טועות.
  2. חליטת כורכום לתחזוקה שוטפת של המערכת החיסונית גם כשאנחנו "ממש בסדר": לפרוס שורש כורכום (6 פרוסות לפחות), ולמזוג מים רותחים מעל. להמתין מספר דקות ולשתות להנאתכם.
    כדאי להקפיד על פרוסות דקות של שורש הכורכום וזאת על מנת להגדיל את שטח הפנים שבא במגע עם המים החמים. כך שורש הכורכום יפריש כמות חומרים פעילים מסיסי מים רבה יותר.
    לאמיצים שבינכם, כדאי להוסיף קמצוצון של פלפל שחור. החומר הפעיל בפלפל השחור – פפרין, משפר ספיגה של כורכומין.
    גם פה, כדאי מאוד לרכוש פלפל שחור בכדורים קטנים ולטחון בבית באמצעות מטחנת תבלינים (מטחנת פולי קפה).
  3. שלבו אותו עם השייק הירוק שלכם! הסיבה המרכזית להכנת שייק היא כידוע הכנסה "בדלת האחורית" של כמות גדולה של עלים ירוקים ואפילו רצוי עוד יותר – נבטים ירוקים (ניתן לקרוא על הנבטים הירוקים במאמר "המזון שהוכח כמגדיל נטרול והפרשת רעלים מהגוף" וכן במאמר "זה כנראה המזון הבריא ביותר בכדור הארץ"). בעונה זו של הכורכום אתם יכולים לשלב את השורש מגורד או כפרוסות (3-4). אתם לא תרגישו אותו יחד עם כל מרכיבי השייק. גם כאן, כדאי לשלב קמצוצון של פלפל שחור. לא צריך הרבה. קורט פלפל שחור עושה את כל העבודה.
  4. צחצחו איתו שיניים מספר פעמים בשבוע: הכורכום כאמור הוא אנטי דלקתי ובעל תכונות הבהרה, מצוין גם למי שסובל מדלקות חניכיים! (יש צורך במברשת ייעודית לכך מאחר והכורכום צובע את המברשת).
    שימו לב, לא לצחצח עם אבקת הכורכום על המברשת, מכיוון שצחצוח עם אבקה גרגרית עלול לגרום לנסיגת חניכיים. במקום זאת המיסו אבקת כורכום (שגרדתם בפומפיה משורש הכורכום הטרי שלכם, או שטחנתם באמצעות מטחנה של פולי קפה) אל צנצנת עם מים חמים (על מנת ליצור המסה טובה יותר לכורכום).
    הוסיפו מלח שמסייע לחיטוי הפה וצחצחו עם המים הללו, לא עם האבקה עצמה.
  5. מסכה לעור פנים קורן: גרדו כפית של שורש כורכום, כפית דבש טהור שלא עבר חימום, כפית מיץ מלימון סחוט טרי. ערבבו את כל המרכיבים יחד ומרחו על הפנים למשך 15-20 דקות לפחות.
  6. צ'אי כורכום מפנק: הכניסו לבלנדר עוצמתי 1/4 כוס מים חמים, 3/4 כוס חלב שקדים (עדיף תוצרת בית), תמר 1 קטן, 2 חתיכות של שורש כורכום טרי.
    ערבלו יחד את כל המרכיבים בבלנדר למשך 30 שניות – 1 דקה והרי לכם צ'אי כורכום משובח.
  7. טיפול לאקנה: עוד טיפול עממי הינו למעוך כפית של בננה, להוסיף מעט כורכום טרי שטחנתם ולמרוח על הפצעונים. גם על טיפול עממי זה לא נעשה מחקר קליני מסודר, אבל זה לא יכול להזיק.
    מי יודע? אולי יועיל! (אם הועיל – כתבו לנו! נשמח לשמוע).
  8. משחה לעור יבש: ערבבו שמן קוקוס אורגני עם אבקת כורכום ביחס של 1:1 (כפית שמן קוקוס עם כפית אבקת כורכום שטחנתם במטחנה/פומפיה זה עתה) ומרחו על האיזורים היבשים.
    הכורכום יאיץ ההתחדשות של תאי העור ויזין אותם.
    ניתן להשתמש במשחה זו גם להקלה על סדקים בכף הרגל.
    שימו לב, אין לצאת לשמש לאחר מריחה של משחה זו שכן כורכום על העור מגדיל רגישות לקרני השמש.

איפה אסור לשלב כורכום?

בשום אופן אל תוסיפו כורכום לשמפו או למרכך השיער שלכם.
כורכום, כאשר מונח על עור הקרקפת, מאיץ נשירת שיער.
למעשה כורכום היה בשימוש מסורתי כמסיר שיער!

לסיכום

כדאי מאוד שיהיה לכם בבית שורש כורכום טרי ואורגני.
ראינו שניתן להשתמש בו למגוון שימושים, מאכלים וכן לשימוש חיצוני (למעט שיער!).

אבל גם אם לא תשתמשו בשורש הכורכום לאף אחד מהשימושים שהבאנו כאן, רק החלפת תבלין הכורכום הטחון שרכשתם, בשורש כורכום טרי, שייטחן ממש בזמן הבישול, יהיה שדרוג משמעותי של התזונה שלכם.

לא בכל תבלין אנחנו יכולים לרכוש את הצמח המקורי.
בכורכום זה אפשרי. אל תפספסו את ההזדמנות!

תהיו בריאים!

שלכם,
גיל יוסף שחר MD