המרכיבים שישמרו לכם על הראיה ובריאות העיניים

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)
המרכיבים שישמרו לכם על הראיה ובריאות העיניים

הבהרה: המאמר כולל המלצה על תוסף תזונה ייחודי וחדש שמרכיביו נמצאו במחקרים קליניים כתורמים משמעותית לבריאות העיניים.


כולנו רוצים לשמור על הראיה שלנו.
בעיות רבות עלולות לפגוע בראיה. החל מקטרקט (עכירות של העדשה), גלאוקומה (מחלה שפוגעת בעצב הראיה, לרוב עקב לחץ תוך עיני מוגבר), ניוון מקולרי (AMD – מחלה בה מצטברים שומנים וחלבונים מתחת לרשתית ופגועים בחדות הראיה. הסיבה הנפוצה ביותר לעיוורון בחברה המערבית) ועוד.
רבים לא מודעים לכך אבל גם יצור מופחת של דמעות מגדיל סיכון לנזק לראיה.
תפקיד הדמעות הינו לנקות את הקרנית ולהזרים אליה חומרים משקמים וכנראה גם חומרים שיסייעו להגן על העין מקרינה של אור כחול (אור של מסכים דיגיטליים).
מסתבר שאנשים שמשתמשים שעות רבות במחשב / טלפון נייד בכל יום, סובלים בשכיחות גבוה הרבה יותר מיובש בעיניים. האור הכחול המופק ממסכים גורם לעייפות של העיניים ליובש בעיניים.
עין לחה עם כמות דמעות אופטימלית היא עין בריאה הרבה יותר.

מדוע לא כדאי להשתמש בטיפות עיניים (דמעות מלאכותיות)?

ראשית, אם יש צורך כי העין יבשה, לא רק שכדאי, אלא חשוב להשתמש בטיפות עיניים.
אלא שיש חסרונות משמעותיים לשימוש בטיפות עיניים:

  1. זה לא נוח. מפריע להתנהלות הרגילה.
  2. עלול לגרום לתלות. לעתים קרובות הן דורשות שימוש חוזר על מנת לספק הקלה כלשהי.
  3. טיפות עיניים מסחריות מכילות לעתים קרובות כימיקלים כגון: טטרהידרוזולין וחומרים משמרים כגון: בנזלקוניום כלוריד (BAK) ואחרים, העלולים לגרום לצריבה ואף לנזק לעיניים.

הנזק לעיניים עלול להגרם מהרעילות של החומרים המשמרים, במיוחד בשימוש כרוני בטיפות עיניים.
במחקר מ – 2018 החוקרים מצאו שבקרב חולי גלאוקומה, שמשתמשים באופן כרוני בטיפות עיניים, יש שכיחות גבוהה מאוד של מחלה של המשטח החיצוני של העין, ocular surface disease (OSD).
החוקרים משערים ששכיחות גבוהה זו נגרמה משימוש בטיפות עיניים שמכילות את ה – BAK (בנזלקוניום כלוריד) המשמש כחומר משמר ברוב טיפות העיניים המסחריות [1].

האם אפשר לשפר את הלחות של העין ללא טיפות עיניים?

אין ספק שהדבר הטוב ביותר הוא לרפא מבפנים. לגרום לעין לייצר דמעות בכמות רבה יותר.
השאלה היא האם זה אפשרי?
מהיום התשובה היא, כן.

חוקרים מיפן גילו שבפרי המאקי, שמכונה גם מאקי ברי, ישנם מרכיבים שמסוגלים לגרום לעין לייצר דמעות בכמות רבה יותר ולמתן משמעותית את תסמונת העין היבשה.
®MaquiBright הוא מיצוי ייחודי של מאקי ברי בסטנדרטיזציה של חומרים מסוג דלפינידין (Delphinidin) ואנתוציאנינים (Anthocyanin) הנמצא בעיקר בפירות ופרחים אדומים כחולים וסגולים.
(סטנדרטיזציה משמעותה תהליך ייצור מבוקר וייחודי שמטרתו להביא לריכוז גבוה של החומרים הפעילים הרצויים מבין כלל החומרים בצמח. בתום תהליך היצור, כל אצווה של המיצוי עוברת בדיקות מעבדה המוודאות שאכן הגיעו לריכוז הרצוי של החומרים הפעילים הספציפיים אליהם כיוונו).

מיצוי זה מכיל סטנדרטיזציה של 25% Delphinidins – 35% Anthocyanins – זהו ריכוז גבוה במיוחד של חומרים פעילים שלא נמצא בכל תמצית של מאקי ברי. מדובר בריכוזים הגדולים באלפי אחוזים מאלו שיש בפרי המאקי עצמו ואי אפשר להגיע לריכוזים אלו על ידי אכילת פרי המאקי או שימוש באבקה שלו.


ב – 2018 פורסם מחקר מבוקר מיפן על 74 אנשים שהתלוננו על עייפות עיניים (eye fatigue) ועל עיניים יבשות [2].
הם חולקו אקראית לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה 60 מ"ג מהמיצוי ®MaquiBright והשנייה קיבלה פלצבו שהכיל 0 מ"ג.
גם הנחקרים וגם החוקרים לא ידעו האם הנבדקים קיבלו את המיצוי הפעיל או פלצבו ללא כל חומרים פעילים (double blind placebo controlled trial).
לאחר ארבעה שבועות, בדקו את כמות ייצור הדמעות באמצעות בדיקות אובייקטיביות, שלא מסתמכות רק על תחושה של הנבדקים.
הקבוצה שקיבלה את ה – ®MaquiBright נמצאה כמייצרת דמעות בכמות רבה יותר, באופן משמעותי בשתי העיניים, לעומת קבוצת הביקורת.
גם בשאלונים בנושא עייפות עיניים, דיווחו הנבדקים בקבוצת ה – ®MaquiBright על הפחתה משמעותית בתסמיני עייפות עיניים (הנחקרים כאמור לא ידעו מי מהם קיבל את המיצוי הפעיל ומי את הפלצבו).
לא דווחו תופעות לוואי כל שהן.

ארבע שנים קודם לכן, ב – 2014 נעשה המחקר שבדק מה המינון האפקטיבי של ®MaquiBright לייצור דמעות ולהפחת תסמיני עין יבשה.
משתתפי המחקר (13 מתנדבים) חולקו לאחת משתי קבוצות, שקיבלו את ®MaquiBright במינון יומי של 30 מ"ג או 60 מ"ג במשך תקופה של 60 ימים. שתי הקבוצות הציגו שיפור מובהק בנפח נוזל הדמעות כבר לאחר 30 ימי טיפול.
בעוד שגם תוספת יומית עם 30 מ"ג ®MaquiBright נמצאה יעילה, המינון של 60 מ"ג הגדיל באופן משמעותי את נפח נוזל הדמעות בכל נקודות הבדיקה שנעשו והפחית את תסמיני העין היבשה לכמעט רבע מהערכים ההתחלתיים לאחר טיפול של חודשיים [3].
[התוסף, קוגני Bright, מכיל 60 מ"ג של המיצוי ®MaquiBright בכל מנה יומית. מנה יומית = 3 כמוסות].

האם למיצוי המאקי ברי הייחודי יש יתרונות בריאותיים נוספים?

מיצוי זה מכיל 35% אנטוציאנינים. משפחת נוגדי חמצון עוצמתיים שנמצאים בריכוזים גבוהים בפירות יער.
בסקירת מחקרים מקיפה משנת 2021, שכללה רק מחקרים איכותיים שנעשו מול קבוצת ביקורת שקיבלה פלצבו, נמצא שאנטוציאנינים בריכוז גבוה שהופקו מפירות יער וניתנו כתוספי תזונה, שיפרו יכולת קוגניטיבית ומדדי זיכרון [4].
כמו כן, נמצא בסקירה שצריכת אנטוציאנינים שיפרה את תפקוד כלי הדם (שיפור בתפקוד תאי האנדותל שמצפים את כלי הדם מבפנים).

מתברר שהדלפינידין, חומר נוסף שנמצא בריכוז גבוה במיוחד במיצוי ®MaquiBright יעיל לא רק לבריאות העין, אלא גם לאיזון סוכר ובעל השפעות מטבוליות רצויות.
מספר מחקרים [5,6,7,8]  מצאו שהוא הוריד רמות LDL (הכולסטרול "הרע"), העלה רמות HDL (הכולסטרול הטוב) ותרם להורדת רמות סוכר והורדת HgA1C (מדד לרמת סוכר ממוצעת בשלושת החודשים האחרונים) והפחיתו ממדי עקה חמצונית (oxidative stress).

כמה מילים אישיות ממני

בבריאות העיניים העיקר הוא מניעה. תוסף זה יכול לא רק להאט את ההתדרדרות של הראיה, אלא גם להקטין את הסיכון לבעיות עיניים.
חשוב להתחיל לטפל בעיניים כמה שיותר מוקדם ולא לחכות למצב בו כבר נגרם נזק בלתי הפיך לראיה.
כולנו היום חשופים לאור כחול עקב החשיפה הרבה למסכים.
תוסף זה מכיל מרכיבים רבים שנמצוא במחקרים כמסוגלים להקטין את הנזק שגורם האור הכחול לעיניים.

התוסף קוגני Bright, מכיל לא רק מנה יומית של 60 מ"ג ®MaquiBright, אותו סקרנו במאמר זה, אלא גם מיצוי נוסף פטנטי בשם ®AffronEye.
זהו מיצוי זעפרן שעבר סטנדרטיזציה של 3.5% לחומר בשם קרוצין (Crocin) שבדומה ללוטאין הוא קרטנואיד טבעי ונוגד חמצון עוצמתי שמופק מפרחי זעפרן.
רוב רובם של מיצויי הזעפרן מכילים ריכוזים נמוכים בהרבה של קרוצין. במיצוי זעפרן רגיל לא תמצאו ריכוזים אלו של קרוצין שהוא זה שרלוונטי לבריאות העיניים.
קרוצין נחקר רבות ונשמע כיעיל למגוון גדול של בעיות עיניים מסוגים שונים.
במאמר הבא נסקור את המחקרים על הקרוצין ועל המיצוי ®AffronEye.

התוסף מכיל בנוסף לוטאין וזקסנטין ליפוזומליים בספיגה גבוהה (20 מ"ג במנה יומית של 3 כמוסות), שעברו בדיקה במיקרוסקופ אלקטרוני (היחיד בישראל ובין היחידים בעולם!) וכן תמציות רבות נוספות המכילות נוגדי חמצון המטיבים בין היתר גם עם העיניים והראיה.
במאמר הבא בנושא העיניים נסקור בהרחבה את ההשפעות של מרכיבים אלו.

הלוטאין והזקסנטין הליפוזומליים עברו בקרת איכות במיקרוסקופ אלקטרוני כדי לוודא את תקינות ואיכות הליפוזומים.
להלן תמונת מיקרוסקופ אלקטרוני של לוטאין ליפוזומלי לעומת לוטאין רגיל.

חיפשתי וחקרתי רבות על תוספים לבריאות העיניים (אני אישית עם גנטיקה לא טובה בכל הקשור לעיניים ולכן חיפשתי קודם כל את הטוב ביותר עבורי).
לאחר מחקר רב, אני יכול לומר, שנכון להיום, התוסף קוגני Bright הינו האיכותי ביותר הקיים, לא רק בארץ, אלא גם בעולם. מגוון המיצויים הייחודיים שהוא מכיל לא נמצאים בשום תוסף אחר.


התוסף מומלץ במקרים הבאים:

  1. אנשים שעובדים שעות רבות מול מחשב.
  2. אנשים עם מחלות עיניים כגון: קטרקט, גלואוקומה, ניוון מקולרי ועוד.
  3. אנשים הסובלים מיובש בעיניים.
  4. ילדים ובני נוער המשחקים שעות רבות מול המחשב/פלפאפון נייד/טאבלט (לילדים 1-2 כמוסות ביום).
  5. כל אדם הרוצה לספק לעיניים שלו נוגדי חמצון ספציפיים שנמצאו יעילים בהגנה על בריאות העין.

שלכם,

גיל יוסף שחר (MD)

[1] Leung EW, Medeiros FA, Weinreb RN. Prevalence of ocular surface disease in glaucoma patients. J Glaucoma. 2008 Aug;17(5):350-5.

[2] Yamashita SI, Suzuki N, Yamamoto K, Iio SI, Yamada T. Effects of MaquiBright® on improving eye dryness and fatigue in humans: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial. J Tradit Complement Med. 2018 Nov 22;9(3):172-178.

[3] Hitoe S, Tanaka J, Shimoda H. MaquiBright™ standardized maqui berry extract significantly increases tear fluid production and ameliorates dry eye-related symptoms in a clinical pilot trial. Panminerva Med. 2014 Sep;56(3 Suppl 1):1-6.

[4] Ahles S, Joris PJ, Plat J. Effects of Berry Anthocyanins on Cognitive Performance, Vascular Function and Cardiometabolic Risk Markers: A Systematic Review of Randomized Placebo-Controlled Intervention Studies in Humans. Int J Mol Sci. 2021 Jun 17;22(12):6482.

[5] Alvarado J, Schoenlau F, Leschot A, Salgad AM, Vigil Portales P. Delphinol® standardized maqui berry extract significantly lowers blood glucose and improves blood lipid profile in prediabetic individuals in three-month clinical trial. Panminerva Med. 2016 Sep;58(3 Suppl 1):1-6.

[6] Alvarado JL, Leschot A, Olivera-Nappa Á, Salgado AM, Rioseco H, Lyon C, Vigil P. Delphinidin-Rich Maqui Berry Extract (Delphinol®) Lowers Fasting and Postprandial Glycemia and Insulinemia in Prediabetic Individuals during Oral Glucose Tolerance Tests. Biomed Res Int. 2016;2016:9070537.

[7] Davinelli S, Bertoglio JC, Zarrelli A, Pina R, Scapagnini G. A Randomized Clinical Trial Evaluating the Efficacy of an Anthocyanin-Maqui Berry Extract (Delphinol®) on Oxidative Stress Biomarkers. J Am Coll Nutr. 2015;34 Suppl 1:28-33.

[8] Hidalgo J, Flores C, Hidalgo MA, Perez M, Yañez A, Quiñones L, Caceres DD, Burgos RA. Delphinol® standardized maqui berry extract reduces postprandial blood glucose increase in individuals with impaired glucose regulation by novel mechanism of sodium glucose cotransporter inhibition. Panminerva Med. 2014 Jun;56(2 Suppl 3):1-7.

אהבתם את המאמר?