עצות למפוני עוטף עזה ויישובי הצפון – כיצד לשרוד שהות ארוכה בבית מלון?

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)

לאחרונה הוזמנתי לתת הרצאות לתושבים מישובי הצפון שפונו מבתיהם ונמצאים בבתי מלון.
ההרצאה האחרונה שלי אליהם, בעקבות התבוננות במזון שהמפונים אוכלים שלוש פעמים ביום, עסקה בעצות פרקטיות לשמירה על הבריאות ועל החיים בזמן שהות ארוכה במלון.

מעל 100,000 איש פונו מבתיהם מעוטף עזה ומישובי הצפון וגרים כבר מעל 50 יום בבתי מלון, כאשר אין כל צפי מתי יחזרו לבתיהם.
כן, כן, קראתם נכון. הם לא מתארחים במלון, הם גרים במלון. זה הבית שלהם.
הם חיים בחדר מלון קטן, כאשר ציר חייהם סובב סביב שלושת הארוחות המוגשות להם בוקר, צהריים וערב.
חלקם לא נעים לומר, ממש חיים מארוחה לארוחה.

כולנו יודעים מה הכוונה כאשר אומרים בית מלון.
דמיינו שאתם חיים בכזה מקום וכל השפע שאתם נתקלים בו בחופשה, הוא בעצם היומיום שלכם.
כיף?
אולי בימים הראשונים.
לאחר מכן זה הופך להיות אבן נגף גדולה מאוד לבריאות.

לפני העצות הפרקטיות, שתכף אפרוס בפניכם, סיפרתי להם שספר הזוהר כותב: "שעת אכילה – שעת מלחמה".
אמרתי להם שהם צריכים להתייחס לכל כניסה לחדר האוכל כאל מלחמה ולמעשה מלחמה לא פשוטה בכלל ומלאת מלכודות ומארבים של האויב.
אם אתה לא מבין שאתה במלחמה, בטוח תפסיד. אם אתה מבין שאתה במלחמה, יש כבר סיכוי שתנצח.
לחדר האוכל כדאי לקרוא חדר המלחמה.
שינוי תפיסתי זה הוא המפתח לשמירה על הבריאות. השאננות והאדישות הם האויב הגדול ביותר שלנו.

אז להלן סיכום העצות כיצד לשרוד שהות ארוכה בבית מלון.
חלקן עצות שנתתי להם בהרצאה עצמה וחלקן דברים שעלו בשיחה שקיימתי בתום ההרצאות עם מנכ"ל המלון שהבין את המצוקה והאתגר בשהות ארוכה במלון, שיתף פעולה עם הדברים שאמרתי והביע נכונות לבצע שינויים שיטיבו עם דיירי המלון.

חלק מהעצות כאן הן עצות שניתנות למימוש על ידי דיירי המלון ולחלקן אתם זקוקים לשיתוף הפעולה של מנכ"ל המלון והשף.

כיצד לשרוד שהות ארוכה בבית מלון – הדרכה פרקטית:

  1. בעוד רוב הישראלים בחופשה מסתפקים בחצי פנסיון, המפונים מקבלים פנסיון מלא. שלוש ארוחות ביום. הדבר הראשון שאמרתי להם, הוא שעבור רובם, שתי ארוחות ביום כנראה יספיקו.
    כניסה אחת פחות לחדר האוכל, משמעותה הימנעות מניסיון קשה.
    אם בוחרים להיכנס לחדר האוכל בפעם השלישית, כדאי מראש להחליט שאוכלים רק מרק ו/או סלטים חיים.
  2. מגוון מאכלים רב מביא לאכילת יתר. הרמב"ם כתב זאת לפני יותר מ – 800 שנה וגם המחקרים בנושא גילו זאת.
    אמרתי להם שכלל בסיסי שגם יביא לאכילה מופחתת וגם ישפר את איכות העיכול והספיגה, הוא לבחור האם אוכלים בסעודה מזון מן החי (כגון: בשר/דגים) או פחמימה כלשהי.
    השילוב בין מזון מן החי לפחמימה (כגון: אורז, תפוח אדמה, לחם, פסטה וכו') הינו השילוב המכביד ביותר על מערכת העיכול.
    במידה ואוכלים בארוחה בשר/דגים, יש לאכול אותם רק לצד ירקות. ניתן לשלב את אכילתם עם ירקות חיים, ירקות מאודים או מרק ירקות, אך ללא כל מקור פחמימתי.
    כלל זה לבדו, יביא לאכילה מופחתת ולשיפור ברמות האנרגיה.
  3. המלצתי להם לפתוח כל ארוחה (צהרים/ערב) בלפחות שתי קערות מרק. מרק ירקות, או מרק קטניות תורמים לתחושת השובע ויביאו לאכילה מופחתת משאר המאכלים המוגשים בחדר האוכל.
    גם המחקרים מראים שאכילת מרק בתחילת הארוחה, מביאה לאכילת כמות קלוריות קטנה ביותר בהשוואה לארוחה שלא מכילה מרק.
    ארוחה הכוללת מרק, גם מקנה שובע למשך זמן ארוך יותר, כך על פי המחקרים בנושא.
  4. ביום חם, אם ממש לא בא לכם מרק, פתחו את הארוחה עם צלחת סלטים חיים. רק לאחר מכן גשו לשאר המנות. פתיחת הסעודה עם סלטי ירקות, תביא לאכילה מופחתת.
  5. כאשר אוכלים פחמימה מורכבת, כגון: לחם, פסטה, אורז או תפוחי אדמה, יש לאכול אותם לצד כמות גדולה של ירקות חיים.
    אכילת פחמימות ללא ירקות, תוביל לעליה חדה ברמת הסוכר בדם.
    עליות חדות ברמת הסוכר בדם הן המנגנון שמביא בסופו של דבר לשיבוש כל המטבוליזם שלנו, טרום סכרת, עמידות לאינסולין ולבסוף לסכרת.
    ירקות מכילים בנוסף לסיבים תזונתיים גם חומר בשם לוטאולין, שמעכב את פירוק הפחמימה ומאט את קצב ספיגת הגלוקוז אל מחזור הדם.
  6. להימנע לחלוטין משולחן הקינוחים והעוגות.
    כל בית מלון מתפאר בשולחן קינוחים עשיר ומפתה, אבל אכילת קינוחים עתירי סוכר לאחר כל ארוחה, היא מתכון בטוח להידרדרות בריאותית.
    המלצתי להם להתאגד ולבקש ממנכ"ל המלון לא להגיש בכלל את הקינוחים בימות החול, מכיוון שלרבים זה ניסיון שקשה לעמוד בו.
  7. להימנע מהמאפים שיש בכל ארוחת בוקר ולא פעם גם בארוחות נוספות. בורקסים, קוראסונים ורוגלך מכילים קמח לבן, סוכר לבן, שמן מזוקק ולרוב גם שומן מוקשה שהינו השומן המזיק ביותר לכלי הדם שלנו.
    שומן מוקשה מאיץ שקיעת כולסטרול רע בדפנות העורקים ומאט את קצב הניקוי של העורקים (מוריד רמות HDL – הכולסטרול הטוב).
  8. בבר הסלטים יש סלטים שהרוטב שלהם הוא על בסיס מיונז וסלטים שהרוטב שלהם הוא על בסיס שמן. להעדיף את הסלטים על בסיס שמן ולא את אלו על בסיס מיונז.
    למעשה כדאי שהמפונים, שאינם אורחי מלון רגילים, אלא בעצם דיירים, יבקשו פגישה עם מנכ"ל המלון והשף ויבקשו להימנע משימוש במיונז.
    מיונז מכיל כמות חומרים משמרים רבה מאוד ומזיק לבריאות.
  9. רוב הסלטים בבית מלון (וגם במסעדות…) מכילים גם סוכר.
    כן, כן, סוכר בסלטים.
    אפילו בסלט ירקות חי, שאמור להיות המאכל הבריא ביותר בחדר האוכל במלון, יש לרוב סוכר.
    כדאי לבקש מהשף להכין שלט קטן ליד כל סלט עם סימון האם סלט זה מכיל סוכר או לא.
    אם רוצים להיות בטוחים, כדאי להרכיב לעצמכם סלט מהירקות החתוכים ולהוסיף שמן זית ותיבול באופן עצמאי.
  10. כדאי לוודא שבמרקים אין אבקות מרק. לא פעם ואולי למעשה ברוב המלונות, המרקים מכילים אבקות מרק. אבקות מרק מכילות לא פעם שומן מוקשה וחומרים משמרים. כדי לבקש מהשף שיתבל את המרקים בירקות עצמם ובתבלינים בלבד.
  11. הפחמימות הבריאות ביותר הן הכוסמת והקינואה.
    רוב בתי המלון כמעט ולא מגישים פחמימות אלה, אך אם תתאגדו ותבקשו, אין לי ספק שהמלון יזמין בשמחה פחמימות אלו ויבשל לכם אותם.
    בקשו בישול ללא שמן.
    השמן בו מבשלים בבתי מלון (כמו ברוב הבתים בישראל) הינו שמן סויה או שמן קנולה. שמנים אלו מזוקקים ואינם בריאים.
  12. כדאי לבקש מהשף להכין פינה בחדר האוכל שתקרא הפינה הירוקה ובה יהיו התבשילים שבושלו ללא שמן, הכוסמת, הקינואה ועוד.
  13. מכיוון שבבתי המלון גרות כעת משפחות ויש גם הרבה ילדים ובני נוער איתם, המלון חייב לספק אוכל ששכבות גיל אלו רגילות לאכול. לכן צ'יפס מטוגן, שניצל ונקניקיות הם דבר שגרתי בארוחות אלה.
    כדי לסייע למבוגרים להימנע מאכילה של מזונות אלו, שהינם מזיקים מאוד לבריאות, מומלץ לבקש מהשף לרכז מזונות אלו בפינה מיוחדת עם שלט גדול 'פינת הילדים'.
    שלט כזה עשוי לסייע לכם להימנע מלהתקרב לאזור הסכנה.
    ואם מנות אלו יונחו על שולחן נמוך, כזה שילדים יכולים להגיע אליו בקלות, אך מבוגרים צריכים להתכופף, הרי זה משובח. זה יקטין עוד יותר את הסיכוי שמבוגרים יגשו לשולחן הילדים…
  14. הזכרנו בתחילת הרשימה את ההמלצה להתחיל כל ארוחה בלפחות שתי קערות מרק.
    אבל יש מכשול גדול ליד קערות המרק: שקדי המרק והקרוטונים…
    לחובבי הז'אנר קשה מאוד לעמוד בפיתוי.
    קבלו החלטה לאכול משקדי המרק או הקרוטונים רק בסעודות השבת.
    כדאי גם שוועד דיירי המלון יבקש ממנכ"ל המלון לא להגיש כלל שקדי מרק וקרוטונים במהלך השבוע, אלא רק בשבת. זה למענכם!
  15. ארוחות הבוקר כידוע עשירות בביצים מכל סוג אפשרי. נסו להימנע מחביתות וביצים מקושקשות, שהרי הן טוגנו בשמן. ומדובר בשמן קנולה במקרה הטוב או בשמן סויה או חמניות במקרה הפחות טוב.
    כל השמנים האלו מזוקקים ומזיקים לבריאות. בטח ובטח כאשר הם מחוממים לטמפ' גבוהות.
    אם אתם בוחרים לאכול ביצים, אכלו ביצה קשה. זו הצורה הטובה ביותר לאכול ביצה.
  16. אין ארוחת בוקר בבית מלון שאין בה… פנקייק.
    זהירות. פנקייק מורכב לרוב מקמח לבן, חלב, ביצים, סוכר, אבקת אפייה, שמן או חמאה. שילוב קטלני. רק סופגניה גרועה כנראה יותר מממנו.
    אבל זו רק ההתחלה.
    לצד הפנקייק יש את קערת סירופ המייפל. הרי פנקייק ללא סירופ מייפל, זה לא באמת פנקייק.
    אבל… סירופ מייפל אמיתי הוא חומר גלם יקר מאוד. אין שום סיכוי בעולם שבתי המלון רוכשים סירופ מייפל אמיתי. הם רוכשים חיקוי של סירופ מייפל, שמכיל נוזל עתיר סוכר. המנעו בכל מחיר.
  17. אם אתם בוחרים לאכול לחם בארוחת הבוקר, כבר אמרנו שיש לאכול אותו לצד כמות גדולה של ירקות וסלטים חיים. אבל עוד לא דיברנו על איזה לחם. קחו אך ורק את הלחם המלא. היום כבר יש כזה בכל בית מלון.
    אבל יש לבצע תחקיר לפני כן. יש לחמים חומים שהם בעצם לחמים כמעט לבנים בהרכבם…
    רוב בתי המלון לא אופים את הלחמים בעצמם, אלא רוכשים אותם ממאפיה מקומית כלשהי. ודאו עם המלון שהלחמים החומים שהם מגישים לכם בארוחת הבוקר הם באמת לחמים 100% מקמח מלא.
  18. אם אתם אוהבים לחם, אני ממליץ לכם לרכוש את הלחם שלכם בעצמכם. כי גם הלחם המלא בבתי המלון, כמעט בוודאות מכיל גם שמן וסוכר.
    מומלץ שתרכשו את הלחם שלם בחנות טבע, ורצוי לחם כוסמין מלא, ללא שמן, ללא סוכר וכדאי מאוד לחם שהותפח עם מחמצת (ולא לחם עם שמרים תעשייתיים).
  19. בכל בתי המלון כבר יש מודעות לנבטים הירוקים. קערות נבטי חמניה, נבטי ברוקולי, נבטי אלפלפא ועוד נמצאים כבר ברוב רובם של בתי המלון. צרפו אותם לצלחת שלכם. אלו המזונות המרוכזים ביותר בכדור הארץ בנוגדי חמצון.
  20. השתדלו להימנע מדגי מים מתוקים. דגים אלו מגודלים בברכות צפופות ואת היתרון הגדול שכן יש לדגים – אומגה 3, לדגי בריכה כמעט ואין בכלל. רק דגי ים מכילים אומגה 3 בכמות משמעותית.
  21. המלצתי הבסיסית היא כאמור להיכנס לחדר האוכל רק בבוקר וערב ובצהריים לאכול פירות, אולי יחד עם אגוזים ושקדים שרכשתם לעצמכם או אם בכל זאת נכנסים לחדר האוכל, הסתפקו בסלט ירקות ו/או מרק ירקות.
  22. ארוחות הערב לרוב מוגשות החל מהשעה 18:00 ועד השעה 20:30.
    גשו לחדר האוכל בשעה 18:00. אכלו מוקדם את ארוחת הערב שלכם. זה לא רק יסייע לכם לשמירה על המשקל (מוכח במחקרים), אלא גם ישפר את איכות השינה שלכם ויאפשר למערכת החיסון שלכם לפעול טוב יותר במהלך השינה.

מילות סיכום

עבור רוב המפונים, יישום של העצות להימנע משולחנות הקינוחים והעוגות ומהמאפים, כבר יהווה שדרוג משמעותי לבריאות.
כניסה אחת פחות כל יום לחדר האוכל, גם היא תשפר משמעותית את בריאותכם ותסייע לכם לשמור על משקל תקין.
זכרו שבחיים זה לא או הכל או כלום. גם אם תקחו לחייכם רק כלל אחד מכל הרשימה במאמר זה, זה משמעותי.
כל צעד שאתם עושים מקרב אתכם למטרה של בריאות מיטבית.
אם תקחו מכאן 2-3 ואולי אפילו 4 או 5 עצות, זה מצויין. וכמובן – כל המרבה ביישום עצות אלו הרי זה משובח.

ושכחתי את הכלל התוזנתי החשוב ביותר!

לא משנה מה בחרתם לשים בצלחת, לפני שהמזלג הראשון נכנס לפה, עצרו ל – 30 שניות.
עצמו עיניים, התבוננו בכל הטוב שמקיף אתכם בחיים, למרות האתגרים, המצוקה ואי הוודאות ופשוט תגידו תודה. כי יש אנשים שגם את זה אין להם.
אכילה מתוך תנועת נפש של הודיה, מביאה לאכילה מועטה יותר, פחות אכילה רגשית ועל פי תורת הקבלה גם משביחה את האוכל שאתם אוכלים מבחינה רוחנית.

תהיו בריאים!

שלכם,

ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)